امروز : جمعه, 25 آبان 1397
خیز اژدها جدی است باور کنیم
4/00 امتیاز از 1 رای
 نقد و بررسی  |     |   253

با وجود رشد همه جانبه صنعت خودروسازی چین، هنوز از این کشور به عنوان یک سازنده درجه دو خودرو یاد می‌شود و تلاش‌های برندهای متعدد چینی در زمینه تولید اتومبیل های مدرن و عرضه اقسامی از کانسپت‌های جنجالی نتوانسته برای جدا شدن از این کلیشه که چینی‌ها بی‌کیفیت‌اند چندان موفقیت‌آمیز باشد. حتی در بازاری مثل بازار ایران هم با وجود عقب‌ماندگی دو دهه‌ای تکنولوژی تولید خودرو، چینی‌ها نتوانتسه‌اند شرایط بسیار خوبی را در مقایسه با محصولات کره‌ای یا فرانسوی ایجاد کنند. این موضوع اما باعث نشده تا سازندگان رنگارنگ چینی دست از تلاش بردارند. روزنامه فایننشال تایمز انگلیس بر اساس تحقیقات یک شرکت بین المللی آمریکایی اعلام کرده به احتمال زیاد در سال 2020 کیفیت برندهای خودرو چین به میانگین کیفیت برندهای جهانی می رسد و یا حتی از آن عبور می کند.

خیز اژدها جدی است باور کنیم

به گزارش ایرنا و بنا به اعلام شرکت آمریکایی جی.دی پاور(JD Power) که در زمینه ارائه خدمات اطلاعات بازاریابی فعالیت می‌کند، خودروسازان چینی شکاف بزرگی که روزی میان خودروهای تولیدی آنها و برندهای جهانی وجود داشت را پوشانده و به مرز کیفیت جهانی نزدیک شده‌اند. جی.دی پاوردر سال 2000 که به بررسی کیفیت اتومبیل های چینی کرد، میانگین مشکلات شناسایی شده در هر 100 خودرو چینی بیش از 834 مورد بود و هر خودرو چینی به طور متوسط بیش از هشت مشکل داشت که 2 برابر متوسط جهانی بود. در سال 2017 اما، نتایج تحقیقات شرکت یاد شده نشان داد متوسط مشکلات شناسایی شده در هر 100 خودرو چینی 112 مورد است که در مقایسه با متوسط جهانی فقط 13نمره بیشتر است.

چینی‌ها که با داشتن بازاری به بزرگی 25 میلیون دستگاه، بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهانند سال گذشته به تنهایی30 درصد خودروهای مسافری و تجاری جهان را تولید کردند گرچه هنوز هم در بین 10 صادرکننده اول خودرو جهان جایگاهی ندارند.البته ماه گذشته (سپتامبر) صنعت خودرو چین به جایگاه بلند دیگری رسید. برنامه ارزیابی خودروهای جدید استرالیا (ANCAP) که نهاد مسئول بررسی ایمنی خودروها در این کشور است، پس از اجرای تست تصادف برای خودرو مدل ام‌جی جی‌اس ساخت چین، به لحاظ ایمنی در تصادف این خودرو را در ردیف خودروهای پنج ستاره رتبه بندی کرد که یک ارتقا بزرگ و تازه به حساب می‌آید.

پیشتر رتبه پنج ستاره این نهاد را صرفا برندهای آلمانی و ژاپنی مثل مرسدس بنز و سوبارو به دست آورده بودند ولی اکنون برای نخستین بار یک خودرو چینی موفق به تصاحب این رتبه شده است. این اتفاق البته به سادگی نیفتاده، چرا که دهه گذشته را به جرأت می توان دوران صنعت خودرو سازی چین نامید که در آن سازندگان این کشور نتایج منحصربفردی را رقم زدند و خود را در مقام غول جدید تولید خودرو در جهان اثبات کردند. در این دوره کشور چین توانسته خود را از جایگاه یک سازنده درجه 3 به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان به اثبات برساند.

خیز اژدها جدی است باور کنیم

کارشناسان از جمله دلایل اصلی این رشد بزرگ را به سهم‌گیری چینی‌ها از بازار داخلی با تکیه بر ارائه محصول باکیفیت، سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های معتبر خارجی، انتقال فناوری از طریق استخدام متخصصان بین المللی در کنار تقویت حلقه‌های تولید، فروش و خدمات پس از فروشسرمایه گذاری برروی تحقیق و توسعه (R&D)ربط می‌دهند. در عین حال خرید شرکت‌های معروف و یا ورشکسته خارجی مثل ولوو و یا ام جی در کنار بهره‌گیری از توان تخصصی این شرکت‌ها موجب شده تا مردم جهان بیش از همیشه به ساخته‌های 4 چرخ سرزمین اژدها اعتماد کنند.


برچسب ها :  

نظر خود را به اشتراک بگذارید