امروز : یکشنبه, 28 مرداد 1397
آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز
4/00 امتیاز از 1 رای
 معرفی اتوموبیل  |     |   207

نیسان لیف مجهز به فن آوری تحت نام e-Pedal است که با فشردن دکمه آن می توانید به کمک پدال گاز. شتاب گیری، ترمزگیری، توقف کامل و...را تنها با فشردن آن انجام دهید.

آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز

فن آوری دیگر مربوط به رانندگی نیمه خودکار آن تحت نام ProPilot می شود که می تواند: سرعت، فرمان و خط در حال حرکت شما را کنترل کند و حتی می تواند وسیله نقلیه را به کلی متوقف کند. گرچه توانایی سبقت گرفتن در جاده های چند بانده را ندارد.

آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز

با توجه به این که موتور این خودرو به نسبت یک نمونه دیزلی 2 لیتری در حدود 38 درصد قدرت و 26 درصد گشتاور بیشتری تولید می کند. 148 اسب بخار قدرت و 236 پوند فوت گشتاور، در زمان های قرار گیری در پشت چراغ قرمز حداکثر گشتاور آن محدود می شود تا از هرزگردی چرخ ها جلوگیری شود. گرچه طبق گفته مسئولان نیسان شتاب گیری بین سرعت های 10 تا 40 مایل بسیار چشم گیر است.

آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز

طبق صحبت های نیسان در دنیای واقعی این خودرو می تواند در حالت شارژ کامل بردی در حدود 240 کیلومتر را عرضه کند که به نسبت نسل قبلی آن، نشان دهنده پیشرفتی محسوس است.

آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز

در هر صورت نیسان لیف به ترمز پدال مجهز است و در زمان های اضطراری می توان از آن بهره گرفت.

در واقع شیوه کار E PEDAL بدین صورت است که با فشردن این پدال خودرو اقدام به شتاب گیری می کند، بنابراین عملکرد این پدال نسبت به فشرده شدن تفاوتی با پدال گاز معمولی ندارد.

آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز

اما در زمان برداشتن پا از روی پدال، ژنراتور های مبدل انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی با نهایت توان وارد عمل شده و ضمن شارژ کردن باتری، در راستای کاهش سرعت خودرو موثر واقع می شوند.

در نهایت نیز با آزاد کردن کامل پدال، خودرو متوقف می شود، همچنین شدت واکنش ترمزی این پدال را می توان به واسطه سیستم هایی از طریق فرمان تنظیم کرد.

براساس تجربیات رانندگان مختلف، برای رفت و آمد در ترافیک شهری که مدام خودرو در بین حالت شتاب گیری و ترمز قرار دارد و یا در پیمودن جاده های سرازیری کوهستانی، رانندگی با تنها یک پدال می تواند بسیار لذت بخش باشد.

با این وجود ترمز اصلی که رابط بین پدال ترمز و دیسک های ترمز است به قوت خود حفظ شده تا در زمان اضطراری رانندگان بتوانند با استفاده از این ترمزها، مسافت ترمزگیری را به کمترین حد ممکن کاهش دهند.

آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز

با این وجود این سوال مطرح است که در صورت عادت رانندگان نیسان لیف به استفاده از E PEDAL، آیا آن ها می توانند واکنش لازم را در زمان وقوع خطر نسبت به فشردن پدال ترمز اصلی داشته باشند یا خیر؟

همچنین ممکن است با فراگیر شدن این تکنولوژی، برخی رانندگانی که به خودروهای برقی عادت دارند در زمان راندن خودروهای قدیمی فعلی (فاقد E PEDAL) دچار خطاهای شدید منجر به تصادف شوند.

آشنایی با تکنولوژی E PEDAL رانندگی بدون نیاز به پدال ترمز


برچسب ها :  

نظر خود را به اشتراک بگذارید