امروز : یکشنبه, 28 مرداد 1397
معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5
4/50 امتیاز از 2 رای
 نقد و بررسی  |     |   464

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

چند صباحی هست که کراس‌اوور محبوب TIGGO 5 وارد بازار کشورمان شده و توسط شرکت مدیران خودرو هم به فروش می‌رسد. این خودرو برای نخستین بار، در 28 نوامبر سال 2013 میلادی، به بازار چین معرفی شد و تنها در عرض یک سال توانست موفقیت بسیاری را از آن سازنده خود نماید. طبق روال متداول در میان سازندگان چینی، خودروی مذکور طی مدت زمان کوتاهی پس از تولید، یعنی در ماه اکتبر سال 2015 میلادی، دستخوش عمل فیس‌لیفت شد و چراغ‌های جلو، عقب، جلوپنجره و سپرهای آن متحول و داخل کابین آن هم تحت بهسازی و نوسازی مجدد قرار گرفت که این موارد در کنار یکدیگر، نمای زیباتری را برای این خودرو تدارک دیده‌اند. البته کماکان نسخه‌های اولیه و پیش از فیس‌لیفت این خودرو در کشورمان به فروش می‌رسند که امیدواریم که هر چه زودتر مدل‌های فیس‌لیفت شده آن وارد بازار شوند.

چری یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و سهم قابل توجهی را در پیشرفت صنعت چین ایفا می کند.روند پیشرفت این کمپانی در ساخت خودروهای جدید و فتح بازار های جهانی کاملا روشنگر این مطلب است.با این حال تاکنون محصولات چری توسط شرکت مدیران خودرو و با نام MVM در ایران ساخته می شد که مدیران خودرو برای عرضه مدل لوکس تر و به روزتر تصمیم گرفته است که از برند اصلی کمپانی یعنی “چری” استفاده شود.

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

تیگو ۵ یک شاسی‌بلند لوکس و حاصل کار تیم طراحی بین‌المللی است و در سال ۲۰۱۴ رونمایی شده است. تیگو۵ با وزن خالص حدود ۱.۵ تن به پیشرانه ۲ لیتری مجهز شده است که حداکثر توانش در دور موتور ۵۷۵۰ به ۱۳۹ اسب‌بخار می‌رسد و حداکثر گشتاور آن نیز بین دور موتور ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ به ۱۸۲ نیوتون‌متر می‌رسد. ظرفیت باک تیگو۵ ، ۵۵ لیتر است که با توجه به مصرف سوخت زیر ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر آن را به خودرویی مناسب برای سفر های طولانی تبدیل می‌کند.پیشرانه ۴ سیلندر تیگو ۵ با ضریب تراکم 1 به 10 حساسیت زیادی روی بنزین ندارد و نگرانی از اینکه حتما باید از بنزین با کیفیت ، اکتان و مکمل برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به موتور استفاده کرد نیز تا حد زیادی با این ضریب تراکم برطرف می‌شود. تیگو۵ از سوی مدیران‌خودرو در ۴ تیپ و مجهز به دو نوع گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیکCVT به بازار ایران عرضه خواهد شد. مدل مجهز به گیربکس دستی تنها یک تیپ دارد و مدل اتوماتیک در سه تیپ Comfortable ، Luxury و Excellent به بازار عرضه خواهد شد. وزن این خودرو در مدل مجهز به گیربکس دستی ۱۴۹۵ کیلوگرم است و در مدل CVT به ۱۵۳۷ کیلوگرم می‌رسد.

طراحی خارجیتیگو ۵ (Tiggo 5)

ابعاد خارجی تیگو ۵ (Tiggo 5) برابر با ۴۵۰۶ میلیمتر طول، ۱۸۴۱ میلیمتر عرض و ۱۷۴۰ میلیمتر می باشد .نمای جلو خودرو متشکل شده از چراغهایی که کمی بزرگ به نظرمی سد و جلو پنجره مشبکی که لوگوی چری را در میان خودرو با دو بال کرومی در اختیار دارد. پرژکتور های مدور کوچک در میان قاب کرومی رنگ در طرفین سپر قرار گرفته و جلوه ای خاص به مجموعه سپر خودرو داده است.

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

طراحی نمای عقب خودرو قابل قبولتر از نمای جلو خودرو می باشد .چراغهای عقب خودر که مجهز به LED بوده و پرژکتور های باریک که بر روی سپر جانمایی شده است به همراه سر اگزوز ها ، نمایی عقب خودرو را دلنشین تر کرده است.نکته مهم در طراحی خودرو تیگو ۵ (Tiggo 5) این است که این خودرو بطور کلی و جزئی از هیچ خودرویی کپی برداری نشده است .

تیگو 5 با طول 4.5 ، عرض 1.8 و ارتفاع 1.7 متر یک کراس اوور سایز متوسط اما نسبتا بلند قامت است و در مقایسه با بسیاری کراس اوور های دیگر موجود در خیابان مرتفع تر به چشم می آید.فاصله محوری 2.6 متر، رینگ های چرخ 17 اینچی با تایرهای 65/225 و فاصله مناسب کف خودرو از سطح زمین ، شرایط هندسی نسبتا مناسبی را برای عبور از مسیر های ناهموار پدید می آورند و از طرف دیگر شعاع گردش 5.5 متر (فضای گردش کامل 11 متر) عدد مناسبی برای مانور در خیابان های تنگ و پر ترافیک درون شهر به حساب می آید.بنابراین می توان گفت که تیگو 5 از نظر ابعاد و مشخصات، به خوبی حد فاصله خودرو شهری و شاسی بلند های خارج شهری را پُر کرده است.

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

چری سیصد نفر از مهندسان خارجی بین المللی را شامل سه تن از طراحان صنعتی شناخته شده و با سابقه کار در پورشه، دایملر کرایسلر و ب ام و را به به استخدام خود در آورده و طراحی بدنه تیگو 5 توسط این سه نفر به انجام رسیده است.ماحصل کار آنطور که در تصاویر مشخص است تاثیر گذار ولی متفاوت از سایر خودروهای موجود در بازار از آب در امده است و احساسی از پختگی طرح را به بیننده منتقل می کند.

مشخصات فنی تیگو ۵ (Tiggo 5)

از نظر فنی باید مهمترین نکته را در استفاده از گیربکس اتوماتیک هفت سرعته با ضریب تغییر پیوسته (CVT) برای تیگو 5 دانست که برای هماهنگی بیشتر با موتور 4 سیلندر و 2.0 لیتری 139 اسب بخاری این خودرو مجددا تنظیم شده است.پیشرانه نیز از نظر تنظیمات ECU و استفاده از سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی (DVVT) تفاوت های نرم افزاری با نمونه های قبلی دارد و با کد فنی SQR484F شناخته می شود.از جمله مهمترین تفاوت ها می توان به هماهنگی مناسب تر موتور و گیربکس در راستای بهبود تعویض دنده اشاره کرد.

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

- نوع موتور: SQR484F
- حجم موتور: 1971 سی‌سی
- ضریب تراکم: 10.1
- توان: 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
- گشتاور: 182 نیوتن‌متر در 4300 – 4500 دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: 165 کیلومتر بر ساعت (گیربکس CVT) و 175 کیلومتر بر ساعت (گیربکس 5 سرعته دستی)
- سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک‌فرسون
- سیستم تعلیق عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)
- نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
- نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی ساده
- مصرف سوخت ترکیبی: 8.96 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت (گیربکس CVT) و 8.5 لیتر (گیربکس دستی)
- نوع گیربکس: CVT (7 سرعته تیپ ترونیک) – 5 سرعته دستی
- توضیح: تیپ‌های LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران با گیربکس CVT عرضه می‌شوند و تیپ COMFORTABLE هم با هر دو نوع گیربکس دستی و CVT.

پیشرانه(موتور) تیگو ۵ (Tiggo 5)

پیشرانه ای که چری برای تیگو ۵ (Tiggo 5) در نظر گرفته است یک موتور ۱۹۷۱ لیتری با تنفس طبیعی بوده و توان خروجی این موتور برابر با حداکثر ۱۳۶ اسب‌بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۱۸۲ نیوتن‌متر در ۴۵۴۰ دور در دقیقه می باشد.این خودرو در دو نوع جعبه دنده دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۷ سرعته عرضه می گردد. مصرف سوخت تیگو ۵ با جعبه دنده دستی ۸٫۵ لیتر و با جعبه دنده اتوماتیک ۸٫۹ لیتر در سیکل شهری می باشد.طبق اعلام چری این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ می باشد.

فضای کابین تیگو ۵ (Tiggo 5)

لوکس بودن در بازار کشورمان معمولا با معیارهایی مانند تعداد آپشن های رفاهی و کیفیت کابین تعریف می شود و تیگو 5 در هر دو این زمینه ها حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

کیفیت مواده تشکیل دهنده اجزای کابین به راستی مناسب است و می توان این مورد را در حد خودروهای کره ای ارزیابی کرد.جالب تر آنکه برای دوخت روکش چرمی صندلی ها ، فرمان و اهرم تعویض دنده نیز از دوخت زیبای قرمز رنگ استفاده شده و بدین ترتیب در کابین تیگو 5 از کیفیت و با چاشنی احساس اسپرت سرنشینان را در بر می گیرد.ارگونومی مناسب به نظر می رسد و تسلط بر ابعاد خودرو هم به لطف آینه های جانبی بزرگ و دوربین دید عقب مطلوب است.صندلی های عقب از طراحی مناسبی برخوردار هستند و بر خلاف سایر رقبا در این کلاس از فرم خشک ونیمکت مانند دور شده اند.فضای بار هم برای مسافرت های خانوادگی مناسب به نظر می رسد و در صورت نیاز به حمل اشیاء بزرگ قابلیت خواباندن صندلی های ردیف دوم وجود دارد.بنابراین تیگو 5 چه از نظر طراحی ظاهری و چه از زاویه طراحی داخلی و فضای کابین،یک کراس اوور مدرن با طراحی قدرتمند و کاربردی به نظر می رسد اما باید ببینیم این خودرو در حرکت چه حرف هایی برای گفتن دارد.

طراحی داخل کابین تیگو ۵ (Tiggo 5) در نوع خود و در بین دیگر محصولات چری منحصر به فرد و در حد استاندارد یک خودرو لوکس می باشد. تریم های بکار رفته داخل کابین بصورت دو رنگ می باشد. صفحه دیجیتال بین کیلومتر شمار و دور سنج زیبایی خاصی به پشت آمپر تیگو ۵ داده است.

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

اداوات مربوطبه تهیویه مطبوع بصورت اتوماتیک و از چینش مناسبی بر خوردار می باشد.چری برای تیگو یک صفحه نمایش لمسی در نظر گرفته که دارای نویگشین هم نیز می باشد.قطعات کرومی رنگ که در اخل کابین و قسمتهای نظیر فرمان ،دورخروجی های هوا و روی درب ها کار شده نمایی لوکس به داخل این خودروی چینی داده است.

تجهیزات ایمنی و رفاهیتیگو ۵ (Tiggo 5)

تیگو ۵ از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در سه مدل تولید می شود که کاملترین آنها مجهز به رینگ‌های ۱۷ اینچی، چراغ‌های زنون، گرمکن صندلی، چراغ‌های مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، روکش چرمی صندلی‌ها و غربالک فرمان، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو و با قابلیت پخش DVD، صفحه نمایش ۷ اینچی، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD، ASR، HHC، EBA، سیستم نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها (TPMS)، سنسور دنده عقب و دوربین عقب و ایربگ برای کلیه سرنشین می باشد.

سیستم های ایمنی خودرو علاوه بر سامانه ترمز چهارچرخ دیسک مجهز به ABS و EBD ،بدنه مقاوم (پنج ستاره ایمنی در تست تصادف سازمان C NCAP) شامل مجموعه ای از سیستم های پایداری شامل ، EBA، HHC،DTC،ASR و ESP و دو ایربگ جانبی (برای مدل فول) می شود که شماری از آن ها برای نخستین بار بر روی خودرویی در این کلاس قیمتی در بازار کشورمان عرضه می شوند.

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

- 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
- 4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو جانبی)- تیپ EXCELLENT این خودرو تنها از دو کیسه هوا بهره می‌برد.
- سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- سیستم کنترل پایداری (ESP) – فقط در تیپ LUXURY عرضه می‌شود.
- سیستم ضد لغزش (ASR) – فقط در تیپ LUXURY عرضه می‌شود.
- سیستم ترمز اضطراری (EBA) – فقط در تیپ LUXURY عرضه می‌شود.
- سیستم کنترل مستقیم گشتاور موتور (DTC) – فقط در تیپ LUXURY عرضه می‌شود.
- سیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی (HHC) – فقط در تیپ LUXURY عرضه می‌شود.
- کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و عقب

تجهیزات (تیپ LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران)

برخلاف تجهیزات ایمنی، درزمینهٔ تجهیزات رفاهی بین دو تیپ LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران این خودرو تفاوتی وجود ندارد.
- غربیلک فرمان با پوشش چرمی
- سیستم ورود بدون کلید هوشمند + استارت
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و نمایشگر درجه دمای محیط (قابلیت تنظیم جداگانه برای هر دریچه)
- سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
- سانروف برقی
- فرمان الکتریکی حساس به سرعت
- کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان + DVD و پورت USB و AUX
- صفحه نمایشگر لمسی به سایز 7 اینچ
- سنسور پارک عقب
- دوربین دید عقب
- صندلی‌های برقی
- تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت
- پوشش چرمی صندلی‌ها
- سیستم نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و...)
- چراغ‌های روشنایی در روز
- چراغ‌های جلو و عقب از جنس LED
- سیستم ضد سرقت الکترونیکی (IMMOBLIZER)
- استراحتگاه دست در کنسول جلو و عقب و نگه‌دارنده فنجان

جدول مقایسه تیگو ۵ (Tiggo 5) و JAC S5

معرفی نقد و بررسی تیگو 5 Chery Tiggo 5

آزمایش رانندگی چری تیگو ۵ (Tiggo 5)

چری نه تنها در شعار بلکه در عمل به جهانی شدن می اندیشید و در همین راستا رفع نقاط ضعف محصولات قبلی خود را در دستور کار قرار داده است.از جمله مهمترین بهبود های تیگو 5 می توان به عایق کاری صوتی خودرو اشاره کرد.به طوری که پس از فشردن کلید استارت، صدای چندانی از روشن شدن موتور در فضای داخل کابین شنیده نمی شود.کافیست گیربکس را در حالت درایو قرار دهید تا حرکت به نرمی و آرامش آغاز شود.به لطف ارتفاع زیاد خودرو، تسلط خوبی به محیط اطراف وجود دارد و حتی دید جلو و تسلط بر دماغه خودرو نیز به دلیل زاویه درب موتور مناسب است.

گیربکس اتوماتیک بر اساس کاتالوگ خودرو هفت سرعت دارد ولی از آنجا که از مکانیزم ضریب پیوسته (CVT) استفاده شده است عملا تعویض دنده را آنطور که در گیربکس های اتوماتیک معمولی شاهد هستید،احساس نخواهید کرد.در حالت تعویض دستی (تیپ ترونیک) گیربکس گوش به فرمان عمل می کند و حتی در صورت عدم تعویض دنده، دور موتور را در آستانه محدوده قرمز (RED LINE) نگه می دارد و بدین ترتیب استفاده از حداکثر توان 139 اسب بخاری پیشرانه امکان پذیر خواهد بود،اما در چنین شرایطی تحت فشار قرار گرفتن پیشرانه را از صدای آن کاملا احساس خواهید کرد و ترجیح می دهید که هرچه زودتر دنده را سبک کنید.

در حالت تمام اتوماتیک عملکرد گیربکس کاملا تغییر کرده و دنده ها با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش فشار بر پیشرانه در دورهای میانی سبک می شوند.خوشبختانه نرمی سیستم فنربندی خودرو هم در مواجه با انواع دست اندازها و سرعت گیر مناسب به نظر می رسد.

برای رانندگان حرفه ای و قدیمی که دوران خودروهای قدیمی و فاقد فرمان هیدرولیک را تجربه کرده اند.رعایت حد تعادل بین نرمی و سفتی فرمان مسئله مهمی است و از آن مهمتر نحوه ارائه انتقال اطلاعات مسیر توسط فرمان به دستان راننده است که در برخی خودروهای جدید بیش از حد بی دقت و بی حس به نظر می رسد و این نکته بر روی لذت رانندگی هم اثر منفی می گذارد.با این وجود مهندسان چری در این بخش حساب شده عمل کرده اند و شاسی ضمن ارائه هندلینگ خوب،حس مناسبی را طریق فرمان به راننده منتقل می کند.البته خودرو در پیچ های سریع به کم فرمانی تمایل دارد اما این مسئله به لطف وجود ESP کاملا کنترل می شود و خوشبختانه این سامانه مهم ایمنی برای نمونه مونتاژی در کشورمان نیز در نظر گرفته شده است.در مجموع جز واکنش پدال گاز که با اندکی تاخیر همراه است و صدای خاص پیشرانه در دورهای بالا، مورد خاص دیگری در هنگام رانندگی با تیگو 5 احساس نمی شود، هرچند جای بهبود در زمینه عایق کاری برای مدل های آینده وجود دارد و شاید برای برخی افراد، عادت کردن به تفاوت های گیربکس CVT نسبت به گیربکس اتوماتیک عادی کمی زمان بر باشد.

مشخصات فنی و امکانات چری تیگو5 :

کارخانه تولید کننده چری
کشور تولید کننده چین
نام و مدل اتومبیل چری تیگو 5 CVT
شرکت گارانتی/خدمات دهنده مدیران خودرو

مشخصات فنی بدنه تیگو5

کلاس بدنه شاسی بلند
کلاس اتومبیل J Segment
ابعاد
وزن 1537 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 225/65 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 225/65 R 17

مشخصات فنی موتور تیگو5

حجم موتور 1971 cc
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندرها 4
تعداد سوپاپ ها 16
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتور چند نقطه ای
ظرفیت باک 55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 182 نیوتن متر از دور 4300 تا 4500
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 69.5 اسب بخار بر لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission ) تیگو5

نوع جعبه دنده انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزهای تیگو5

نوع سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان تیگو5

نوع سیستم تعلیق
تعلیق جلو سیستم مستقل مک فرسون با فنر پیچشی و میله ضد غلتش
تعلیق عقب سیستم تعلیق کشنده چند گانه با فنر پیچشی
کمک فنرهای جلو
کمک فنرهای عقب
نوع سیستم فرمان فرمان برقی و تلسکوپی با قابلیت تنظیم در 2 جهت
امکانات رفاهی و آپشن های تیگو5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک راننده ESP + ASR + DTC + HHC + EBA
سیستم های امنیتی و حفاظتی کمربند ایمنی 3 نقطه ای برای سرنشینان جلو و عقب، ایموبیلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیری فرمان برقی و تلسکوپی با قابلیت تنظیم در 2 جهت
نوع غربیلک
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه اتوماتیک و درجه حرارت دمای محیط
سیستم صوتی و تصویری کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + مانتیور 7 اینچی لمسی + USB
سیستمهای مولتی مدیا سیستم نمایش اطلاعات خودرو
سیستم صندلیهای جلو صندلیهای چرمی - تنظیم برقی صندلی قابل تنظیم در 6 جهت
سیستم صندلیهای عقب ESP + ASR + DTC + HHC + EBA
سیستم آیینه ها آیینه وسط با سیستم بازتاب نور - قابلیت تنظیم و جمع شوندگی برقی آیینه های جانبی
سیستم شیشه ها
سیستم های سقف سانروف برقی
سیستم روشنایی جلو نور چراغهای جلو با تنظیم اتوماتیک - چراغ رانندگی در روز
سیستم روشنایی عقب چراغ ترمز LED
سنسورهای پیش فعال
سیستم های کمک رانندگی سنسور پارک - سیستم استارت بدون کلید - کروز کنترل - دوربین دید عقب

منابع :
- car.ir
- پدال
- پدال نیوز
- ساتن


برچسب ها :  

نظر خود را به اشتراک بگذارید