امروز : پنجشنبه, 25 مرداد 1397
نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی
3/50 امتیاز از 1 رای
 نقد و بررسی  |     |   390

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

در عکس های منتشرشده در ایسنا و فارس دو تصویر از روحانی در حال ورود به ساختمان ریاست جمهوری دیده می شود. در این دو تصویر رئیس جمهور با خودروی پژوی مشکی رنگی تا پله های ورودی ساختمان ریاست جمهوری آمده و در آنجا از اتومبیل پیاده می شود. پیش از این روحانی سوار بر اتومبیل بی.ام.و سفید رنگی می شد که در عکس های اولین دیدار با نمایندگان مجلس نیز دیده شد.

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

پژو ۶۰۷ از نوع خودروهای اکسکیوتیو ساخت شرکت خودرو سازی پژو فرانسه می باشد. این خودرو از سپتامبر سال ۱۹۹۹ تا ژوئن سال ۲۰۱۰ توسط این شرکت ساخته می شده است. در ابتدای سال ۲۰۱۱ برنامه ریزی شده است تا از الگوبرداری از پژوهای ۶۰۷ و ۴۰۷ نسل مدرنتری از خودرو پژو به نام پژو ۵۰۸ تولید شود.

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

حفاظت از اشخاص و سران مملکتی یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین وظایف نیروهای امنیتی است. غیر از حفاظت فیزیکی که توسط گاردها صورت می‌گیرد، برای پیمایش‌های بین مردم و عبور از معابر عمومی باید حربه‌ای دیگر اندیشیده شود.

به همین خاطر است که خودروهای روسای جمهور اغلب با دیگر مدل‌ها تفاوت دارد.

جدا از این مسایل، آنچه یک رئیس‌جمهور سوار می‌شود نمادی است از وقار و اهمیت وی به مباحث بصری. هم‌چنین اگر یک کشور دارای توان قابل قبولی در عرصه صنعت اتومبیل باشد، او با انتخاب یک برند داخلی توجه خود به این حوزه را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال رئیس‌جمهور آمریکا سوار بر خودروی آمریکایی شورولت می‌شود. رئیس‌جمهور فرانسه سوار بر خودروی فرانسوی سیتروئن می‌شود. همین‌طور رئیس‌جمهور ایتالیا که سوار بر مازراتی می‌شود و آلمان‌ها که مثل همیشه سوار بر مرسدس‌بنز می‌شوند.

روسای جمهور پیشین نیز تقریباً همین روند را پیش گرفته بودند. احمدی‌‌نژاد در سفرهای استانی اغلب با یک شاسی‌بلند نیسان ژاپن به این سو و آن سو می‌رفت. در پیمایش‌های داخلی نیز سوار بر یک پژو پرشیا دیده می‌شد.

اما با آغاز دوره یازدهم ریاست جمهوری کشور، حسن روحانی سبک دیگری از خودروسواری سران را به نمایش گذاشت. او در ابتدا با یک تویوتا Cressida (کریسیدا) ژاپنی دهه 90 دیده شد.

سپس در یک گام بالاتر ب‌ام‌و آلمانی سری 5 مدل E39 را برگزید. مدلی که بین سال‌های 1995 تا 2003 تولید می‌شد.

اما خبرسازترین اقدام او، انتخاب یک خودروی شیک فرانسوی بود؛ یک پژو 607.

درباره خودروی رئیس جمهور ایران

آنچه حسن روحانی سوار می‌شود محصولی است اروپایی که بین سال‌های 1999 تا 2010 از خط تولید پژو خارج می‌شد. چهار دربی که در کلاس سایز بزرگ‌های خانوادگی قرار می‌گیرد.

این خودرو به صورت استاندارد دارای 8 کیسه هوا است. کنترل باد تایرها و سیستم تعلیق بادی/روغنی از دیگر توانمندی‌های آن است.

طول، عرض و ارتفاع پژو 607 به ترتیب 4902، 1835 و 1442 میلی‌متر شده است.

بر حسب نوع موتور و آپشن‌های انتخابی، وزن خودرو بین 1610 تا 1798 کیلوگرم تغییر می‌کند.

این خودرو دارای یک موتور 3000 سی‌سی شش سیلندر Vشکل به قدرت 204 اسب‌بخار است. با این خروجی می‌تواند صفر تا 100 را در 8.1 ثانیه طی کند و بعد از آن به سرعت نهایی 240 کیلومتر در ساعت برسد.

مصرف سوخت میانگین پژو 607 در هر 100 کیلومتر 7.5 لیتر است. هم‌چنین باک آن دارای ظرفیت 80 لیتر بنزین خواهد بود.

اما باید در نظر داشت که خودرو فوق یک محصول گارد و ایمن‌شده است. به دلیل ضدگلوله کردن بدنه، وزن خودرو بالا می‌رود و طبیعی است که قدرت آن کاهش و مصرف سوختش افزایش پیدا می‌کند.

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

همان قدر که دسرها و غذاهای فرانسوی پرطرفدار و مشهور هستند، سدان های لوکس و بزرگ ساخت فرانسه همواره کم فروغ و ناکام بوده اند! البته فرانسوی ها و مخصوصاً دو برند پژو و سیتروئن چندین بار به طور جدی به محدوده و قلمرویی که تقریباً به طور کامل در تملک خودروسازان لوکس آلمانی چون ب ام و، مرسدس و آئودی می باشد، قدم نهاده اند، اما هر بار با پذیرش شکست، جولانگاه آلمانی های را به سرعت ترک گفته اند! این موضوع در شرایطی رخ می دهد که ژاپنی ها و حتی اخیراً کره ای ها با اتخاذ برنامه های استراتژیک بلند مدت بسیار دقیق و با آنالیز هوشمندانه رقبا توانسته اند سهمی از این بازار پر سود و حیثیتی را از آن خود نمایند که این موضوع نیز به نوعی در حکم نمک برای زخم کهنه فرانسوی های مغرور و خودروسازان بسیار با قدمتشان (تاریخ تأسیس پژو سال 1882، سیتروئن 1919 و رنو 1899 میلادی می باشد) عمل کرده است!

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

همان اندازه که یک آلمانی به بنز و یک ژاپنی به تویوتا افتخار می نماید و آن را به نوعی سمبل و نماد کشورش و دلیل محکمی برای مباهاتش می داند، پژو نیز برای فرانسوی ها معنا و مفهومی کاملاً فراتر از یک اتومبیل دارد و در حالی که مرسدس آلمان ها به عنوان یک استاندارد و الگو در کلاس خودروهای لوکس، از بالاترین میزان و درجه اعتبار و شهرت جهانی برخوردار است، عمده عامل محبوبیت و بقای پژو علی‌الخصوص در سالهای اخیر فروش هاچ بک های زیر 20 هزار دلار بوده است. حتی در آمریکا وضعیت از این نیز بغرنج تر بوده و آمریکایی ها پژو را حتی در جایگاه یک سازنده خودروهای ارزان قیمت نیز چندان جدی تلقی نمی نمایند و پژو حدود 20 سال پیش (سال 1991) صلاح را در آن دانست که بازار استراتژیک آمریکا را برای همیشه ترک و آن را دو دستی تقدیم رقبای ژاپنی و آمریکاییش نماید!

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

البته این بدان مفهوم نمی باشد که ساخته های پژو اتومبیل های خوبی نیستند، بلکه برای رقابت با مرسدس و آئودی تنها خوب بودن کافی نمی باشد و برای تهییج خریداران اتومبیل های مذکور می بایست پیشنهادی بسیار ویژه و وسوسه کننده ارائه نمود، زیرا خودروهای لوکس آلمانی به قدری پالایش شده و خوشنام می باشند که حتی در شرایط برابر نیز مشتریان سنتی آنها به سراغ برندهای دیگر نخواهند رفت. در اینجا بازهم جسارت و ارزش کاری که لکسوس، اینفینیتی و اخیراً هیوندای (با مدلهای جنسیس و سنتنیال) انجام داده اند بیش از گذشته نمایان می گردد.

پژو در گذشته دو بار با سری اتومبیل های لوکس و فول سایز خود یعنی مدلهای 604 و 605 شکست و تحقیر را تجربه کرده بود و امید فراوانی داشت تا این بار 607 بتواند از تکرار تاریخ جلوگیری و آرزوی دیرینه فرانسوی ها را جامه عمل پوشاند.

پژو در قبل و بعد از پینین فارینا

بعد از بازخورد مناسبی که با معرفی مدل 206 در سال 1998 که کار طراحی آن توسط دپارتمان طراحی پژو صورت پذیرفته بود، عاید این خودروساز گردید، پژو دیگر از همکار قدیمی خود یعنی استودیوی طراحی صاحب سبک پینین فارینا و خالق مدل هایی چون 405، 605، 205 کابریو و ...(اوج کار پینین فارینا در مدل 406 کوپه تجلی یافت) فاصله گرفت و طراحی مدل هایش را در استودیوهای طراحی داخلیش به انجام می رسانید. با وجود موفقیت اولیه، اما زمان ثابت کرد که این دوری از پینین فارینا به هیچ عنوان به سود پژو نبوده است و امروزه نیز یکی از نقدهای عمده وارده به این خودروساز فرانسوی نوعی سردرگمی و عدم هویت ظاهری تولیدات جدیدش می باشد، برچسبی که نسبت دادن آن به پژو در دوران حضور پینین فارینا کار ساده ای نبود!

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

فرانسوی ها بسیار خوش بین بودند که این بار بزرگ خاندان پژو به مانند رقبای فول سایز آلمانیش، خودروی مورد علاقه سیاستمداران و دیپلمات‌ها شود. از 607 در عوض در ناوگان تاکسیرانی کشورهای اروپایی و در آبرومندانه ترین حالت به عنوان تاکسی فرودگاه به گرمی استقبال شد. (البته نیکولاس سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه در سال 2007 در جریان مراسم معارفه اش از یک دستگاه 607 پالادین مجهز به سقف جمع شونده استفاده کرد تا به نوعی ارق ملی و میهن پرستانه خود را نشان دهد!) یکی دیگر از مدل های جالب ارائه شده بر مبنای 607، مدل دوسرنشینه و کانسپت Feline بود که پژو در نمایشگاه ژنو 2000 در قالب یک مدل کانسپت آن ارائه نمود. با وجود جذابیت های ظاهری و فنی، پژو هیچ گاه جرأت به تولید رساندن آن را به دل راه نداد.

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

شروع طوفانی پژو 607

اما به سال 1999 بازگردیم، جایی که 607 با بهره گیری از زبان جدید طراحی پژو برای نخستین بار در خیابان ها مشاهده شد و به نظر می رسید که این بار فرانسوی ها برای رویارویی با آلمان‌ها بسیار قدرتمند تر و مصمم تر از گذشته می باشند! شیر بزرگ فرانسوی حداقل در سال های اولیه حضور بسیار مدرن، مجهز و پیشرفته نشان می داد. (یکی از نکات جالب برای ما می تواند طراحی بخش عقب 607 باشد جایی که احتمالاً الگوی طراحان SD 206 خصوصاً در طراحی قوس رو به داخل صندوق بار و همچنین چراغ ها بوده است، البته طراحی 206 صندوق دار نیز توسط مهندسین مرکز طراحی پژو انجام شده است!) 607 که تنها وجه مشترکش با مدل 605 در پلت فرم خلاصه می شد در سایر بخش ها خودرویی کاملاً جدید بود و در کنار سواری بسیار راحتی که به سرنشینان خود هدیه می داد، به آخرین تجهیزات رفاهی و ایمنی روز نیز تجهیز شده بود. 3 پیشرانه (2 موتور 4 و 6 سیلندر بنزینی و یک نمونه 4 سیلندر دیزلی) بر روی 607 قابل سفارش بود و گیربکس تیپ ترونیک نیز می توانست یک مزیت برتر در سال 1999 محسوب شود.

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

607 به غیر از فرانسه هیچ گاه فروش مناسبی را تجربه نکرد و تاریخ مجدداً تکرار و 607 نیز به جمع دو برادر بزرگتر و شکست خورده اش ملحق گشت. پژو 607 که در زمان تولیدش بیش از 30 هزار دلار قیمت داشت از نظر کیفیت و مواد اولیه استفاده شده در مقایسه با سایر پژوها و حتی دیگر خودروهای فرانسوی یک استثنا و یک گام رو به جلو محسوب می شد، اما در همین مقوله نیز به نسبت رقبای اروپایی و حتی آسیایی قدرتمندش کاملاً در موضع ضعف و دفاعی قرار داشت! با وجود کیفیت سواری فوق العاده نرم و دلچسب و اتاق بسیار جادارش، اما درست در مواقعی که از هندلینگ و دقت سامانه فرمان یعنی موارد تخصص خودروهای لوکس آلمانی، صحبتی به میان می آمد، 607 هیچ سخن تازه ای نداشت و کاملاً بی دفاع بود.

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

نکته جالب در مورد Chrysler یکی از بزرگترین اشتباهات پژو را باید در عدم بکارگیری از یک پلت فرم جدید و محور متحرک عقب در این مدل که می خواست به نوعی S کلاس مرسدس برای پژو باشد، دانست و تفکر اقتصادی و خوش بینی بی مورد باعث شد که پژو به سراغ پلت فرم مدل قدیمی 605 که خود نیز وام دار پلت فرم سیتروئن XM بود،برود! این موارد در کنار اعتبار نه چندان مناسب برند شیرنشان پژو برای وارد شدن به این بخش از بازار و افت بسیار شدید قیمت و بازار فروش نامناسبی که در نمونه های دست دوم 607 امری طبیعی محسوب می شد، باعث شدند پژو نه تنها در سال 2010 پایان رسمی تولید این مدل را بدون معرفی جایگزینی اعلام نماید، بلکه در حال حاضر نیز هیچ گونه خبری در مورد از سرگیری تولید اتاق های 6 پژو به عنوان بزرگان خاندان شیرهای فرانسوی به گوش نمی رسد!

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

تبلیغ پژو 607 در برابر رنو

کمپین با تم «موش و گربه» و «گرگ و میش»، توسط آژانس تبلیغاتی BETC فرانسه بین سالهای 2003 تا 2005 اجرا گردید و
بخشی از رقابت نزدیک بین دو تولید کننده فرانسوی (پژو و رنو) را پوشش داد.
برخی تکنینک های بکار گرفته شده در این مجموعه موفق را میتوان اینگونه استنباط نمود:

نگاهی به خودروی رئیس جمهور حسن روحانی

  1. اسکیما: تکنیک اسکیما مانند همیشه، بیننده را جذب می کند و سپس از طریق خرده روایت، قدرت و چیرگی به پژو ربط داده می شود. اسکیمای قرار نداشتن ماشین ها در جای خود در پارکینگ، اسکیمای پنهان شدن خودرو ها بصورت عمودی و البته اسکیمای نقطه سفید در دل زمینه سیاه که در همه تصاویر بکار گرفته شده است.
  2. بینامتنیت: ترکیب دو رگه است که در میان این دو بیننده فرصت خلاقیت دارد. روایت های موش و گربه و گرگ و میش، داستان آشنایی است که بلافاصله پس از اسکیما، توجه بیننده را جلب و وارد حوزه آشنای او می شود.
  3. تکنیک Deconstruction and Reconstruction نوعی روایت پست مدرن از داستان های فوق است که گویی حیوان شکارچی و شکار را می بینیم و نمی بینیم . رنو موش هست و نیست / پژو گربه هست و نیست. ندایی بگوش میرسد که:"مراقب باش! پژو (شکارچی دردنده جنگل- خیابانها-) همین نزدیکی هاست"، بدون آنکه جمله ای نوشته شده باشد.
  4. نتیجه همه مهارتهای فوق «تعلیق» است که بیننده برای لحظاتی درگیر میشود تا گره تصویر را بگشاید و این چالش و درگیری ذهنی جزو علایق و سرگرمی های ذهن انسان است.
  5. مکانیسم دفاع روانی: یکی از روش هایی که پیام را ماندگار می کند برقراری ارتباط با ناخودآگاه بیننده است که خود سه بخش دارد(Narcissism( Sympathy,Aggressiveness. این تصاویر قطعاً از نوع Aggressivenessاست و برای افرادی که دوست دارند خشن باشند جذابیت دو چندان دارد.
  6. خوشه نشانه های هم گرا: حوادث عموماً در فضاهای خلوت و تاریک یا مشابه شکارگاه رخ داده است و احساس گیر افتادن و بی دفاعی( بهم چسبیدن،کنج دیوار)، ضعف( اندازه کوچک، سفید در برابر سیاه) و وحشت (تاریکی، گیر افتادن، پنهان شدن) را برای رنو و قدرت، چیرگی و درنده بودن را ( چشم گربه سان- گرگ، اندازه بزرگ، رنگ سیاه، سایه گربه، حالت آماده برای حمله) برای پژو القا می کند گویی در آنی بسوی شکار حمله ور خواهد شد.
  7. موضوع Repositioning in comparison with Renault با توجه به اینکه پژو 607 چند سال قبل ساخته شده و در سال 2003 مجدداً طراحی شد نیاز به جایگاه سازی مجدد در مقابل رقیب دیرینه داشت
  8. محتوی پیام: هنجاری است چراکه اشاره به روایتهای آشنا دارد و از روزنه آنها، پیام را در ذهن می نشاند.
  9. در نهایت مردگونگی (Masculinity) در فضای تصویر، که مبارزه و تهدید مستقیم را دربردارد دیده می شود.

منابع :
- ویکیپدیا
- بازارخبر
- برندزتک
- فرارو
- برترین ها


برچسب ها :  

نظر خود را به اشتراک بگذارید