امروز : پنجشنبه, 06 تیر 1398
دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019
4/00 امتیاز از 1 رای
 نقد و بررسی  |     |   113

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

دنده 20-نمایشگاه خودروی ژنو همانند بسیاری دیگر از آوردگاه‌های خودرویی دنیا علاوه بر معرفی تازه‌ترین محصولات و دستاورد‌های خودروسازان، توجه ویژه‌ای نیز به خودرو‌های کلاسیک و گنجینه تاریخی برند‌های شناخته شده دنیا دارد؛ البته در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر.

همه‌ساله بسیاری از خودروسازان علاوه بر نمایش فرزندان جدید خود، یک یا چند مدل قدیمی و کلاسیک را با خود به ژنو می‌آورند تا هم اصالت و پیشینه غنی‌شان را به رخ دیگران بکشند هم اینکه از وجهه و صلابت مثال‌زدنی این الماس‌های آهنین برای بالا بردن جذابیت بصری نمایش خود استفاده کنند. در ادامه نگاهی به چشمگیرترین گنجینه‌های ژنو ۲۰۱۹ می‌اندازیم.

۷۰ سال با آبارث
آبارث به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برند‌های ایتالیایی در زمینه مسابقات، طراحی و مدل‌های خیابانی، هرجا که حرفی از گنجینه کهن صنعت خودرو به میان بیاید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

یکی از جالب‌ترین کلاسیک‌های آبارث OT ۲۰۰۰ کوپه بازار آمریکا مدل ۱۹۶۶ است که پیش از هر چیز با محل قرارگیری لاستیک زاپاس در جلو شناخته می‌شود. این نسخه بر مبنای مدل ریزنقش ۸۵۰ کوپه پی‌ریزی شده و بواسطه گلگیر‌های پف کرده، چشم‌های دایره‌ای درشت و ورودی‌های هوای روی کاپوت، ساده‌لوح و متواضع به نظر می‌رسد.

البته این همه داستان نیست، چراکه در میدان عمل می‌تواند با تکیه بر وزن خشک تنها حدود ۷۰۰ کیلوگرمی و قلب ۱.۹ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری‌اش غافلگیرتان کند.

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

آبارث ۶۰۰ نسخه مخصوص رکورد، سال ۱۹۵۶ توسط استودیو ایتالیایی برتونه طراحی شده و همانطور که از دیگر طراحی‌های صنعت خودرو در آن زمان برمی‌آید، بهره‌گیری از عناصر اقتباسی از صنعت هواپیمایی در خلق آن کاملاً مشهود است. از این نسخه خاص تنها ۲ پروتوتایپ روی خط تولید رفت که مجموعاً توانستند ۱۰ رکورد جهانی را در پیست معروف مانزا (Monza) ایتالیا بنام خود ثبت کنند.

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

دیگر دردانه کهنسال آبارث نیز ۱۰۰۰ TCR رادیاله GR.۵ مدل ۱۹۶۸ است که در آن زمان با قرارگیری لاستیک زاپاس در جلو و تغییراتی که برای سازگاری با گروه ۵ مسابقات اروپا لازم بود و حالا با قطعه عظیم‌الجثه متصل به سپر جلویش جلب نظر می‌کند.

این نسخه بر پایه فیات ۱۰۰۰ برلینا شکل گرفته و پسوند رادیاله (Radiale) بر سرسیلندر تغییریافته مجهز به محفظه‌های احتراق نیم‌دایره‌ای دلالت می‌کند. قوای فنی آن نیز از بلوک ۱ لیتری ۴ سیلندر با توان حدود ۱۰۵ اسب بخار تأمین می‌شود که برخلاف ظاهرش امروزه رقم چشمگیری به حساب نمی‌آید.

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

تراکتور‌های لامبورگینی
شاید برایتان جالب باشد که یکی از چشمگیرترین گنجینه‌های ژنو امسال تراکتور‌های لامبورگینی هستند. سوپراسپرت‌ساز سنت‌آگاتا دو نمونه از تراکتور‌های خود را به نمایش گذاشته که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

یکی به رنگ کاملاً تیره که یک نسخه مخصوص برای بزرگداشت جشن تولد صد سالگی فروچیو لامبورگینی (Ferruccio Lamborghini) فقید بوده و تنها به تعداد ۵ دستگاه و البته با برچسب قیمت حدود ۲۶۰ هزار دلار تولید شده است.

نمونه دوم هم با پوشش دو رنگ متشکل از آبی و نارنجی لامبورگینی کار شده و هر بیننده‌ای را ناخودآگاه به گشت‌وگذار در زمین‌های کشاورزی علاقه‌مند می‌سازد!

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

اِسکی‌باز‌ها
از آنجایی که شهر ژنو با کوه‌های آلپ معروف در ورزش اسکی احاطه شده، دو کمپانی آلمانی این نکته را به ایده‌ای هوشمندانه برای جلب توجه عموم و رسانه‌ها بدل کردند. پورشه یک دستگاه ۹۱۱ کوپه آبی‌رنگ با پیشرانه ۲ لیتری متعلق به سال ۱۹۶۵ میلادی و مجهز به باربند اسکی را از موزه خود به سوییس آورد تا نشان دهد ساخته‌هایش طی دهه‌های اخیر توسط اقشار مختلف برای ماجراجویی‌های متنوعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

برابوس، تیونر شناخته‌شده مرسدس بنز نیز یکی از معروف‌ترین فرزندان سلطان اشتوتگارت یعنی ۲۸۰SL Pagoda کانورتبل مجهز به سقف فلزی و باربند اسکی را به‌عنوان نمادی از زیرشاخه مجزای خود برای بازسازی خودرو‌های کلاسیک و ارزشمند به نمایش عموم درآورد.

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

صد سالگی سیتروئن
سیتروئن که سال ۱۹۱۹ توسط مردی فرانسوی بنام آندره گوستاو سیتروئن (Andre-Gustave Citroen) متولد شد، امسال در بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی دنیا صد سالگی خود را جشن می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

  • نمایشگاه خودرو بوسان 2018 از نمای نزدیک
  • دیلز آن ویلز (Deals on Wheels) دوبی، بهشت عاشقان خودرو!
  • خودروهای خاص و گران قیمت در تهران

به همین بهانه غرفه این برند در آوردگاه ژنو امسال میزبان سه تن از ماندگارترین محصولاتش طی دهه‌های گذشته است: تایپ A. مدل ۱۹۱۹، ترکشن آوانت ۷A مدل ۱۹۳۴ و ۲CV مدل ۱۹۴۸. هرسه خودرو به‌صورت دو رنگ سیاه و سفید کار شده و به‌خوبی اصالت و تجربه سیتروئن در سگمنت‌های مختلف را به نمایش می‌گذارند.

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

و البته صد سالگی بنتلی
سیتروئن تنها صدساله ژنو امسال نیست، چراکه بنتلی هم کار خود را در ۱۹۱۹ میلادی کلید زده و همانند دوست فرانسوی‌اش هوای جشن گرفتن دارد. آنچه که این لوکس‌ساز بریتانیایی به‌عنوان نماد پیشینه و تجربه طولانی خود به ژنو آورده یک برکین بلوئِر (Birkin Blower) مدل ۱۹۲۹ است که حقیقتاً یکی از جذاب‌ترین خودرو‌های مسابقه‌ای آن دوران بود.

گفتنی است سال ۱۹۳۰ آقای هنری "تیم" برکین، مدیر وقت بنتلی وولف بارناتو (Woolf Barnato) را قانع کرد که اجازه ورود فقط یک تیم را به مسابقات لِ‌مون صادر کند. گرچه برکین در لِ‌مون پیروز نشد، اما طبق گفته‌ها توانست با این خودرو مقام دوم گرندپری ۱۹۳۰ فرانسه را بدست آورد.

دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019 دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019


برچسب ها :  

نظر خود را به اشتراک بگذارید